Kulturpolitisk post fra Anna Lidell: Statusopdatering og streaming
Anna Lidell sender en sommerhilsen og fortæller om forpersonskabet i Autor og Koda – og deler en glædelig nyhed fra privatfronten, som også påvirker det kommende år i Autor. Og så zoomer hun ind på kampen med streaminggiganterne.
Af Anna Lidell, forperson for Autor
Kære Autor-medlem
Sommeren står for døren – og dermed også festivalsæsonen, som jeg ved, at mange af jer skal ud og spille til. Andre skal holde en velfortjent sommerferie ovenpå et forår, hvor de sidste restriktioner forsvandt – noget, der også har påvirket mange af jer. Heldigvis mest i positiv forstand.
For et par måneder siden var der valg til Kodas bestyrelse, og i den forbindelse blev jeg valgt til Kodas forperson. Jeg sætter stor pris på den opbakning, som jeg har mærket fra mange af jer. Flere har også spurgt, om jeg ikke får travlt – og om man mon kan skille tingene ad? Det kan man godt!
Udgangspunktet for at være medlem af Autor er, at man er medlem af Koda, så foreningerne er hinandens forudsætninger. Rigtig mange af de politiske kampe, vi kæmper i Autor, er også nogle, som Koda kæmper. Tag bare vores store udfordringer på streamingmarkedet og i forhold til ophavsretsdirektivet eller kønsbalancen.
Men når der kommer tvivlsspørgsmål, så har vi en kompetent bestyrelse i Autor, og Lasse Matthiessen som næstforperson, som vi kan sende i byen og sikre, at Autor bliver hørt med vores egen stemme. Vi har en fantastisk bestyrelse, som løfter i flok. Derfor er det også med stor sikkerhed, at jeg kan sige, at Autor kun vil blive endnu federe, mere relevant og endnu mere til stede, end vi har været og er – også selvom nogle af mine timer naturligvis vil gå til Koda.
Til november vil mine timer også forandre sig på privatfronten. Der bliver vores datter, Saga, nemlig storesøster til et lille menneskebarn, som hygger sig i min mave lige nu. Det betyder, at jeg til november går på barsel fra mine forpersonsposter i Koda og Autor. Mens jeg er væk, overgiver jeg roret til Loui Törnqvist i Koda, og til Lasse Matthiessen i Autor, som jeg med ro i maven overlader posterne til i foråret 2023. Jeg planlægger at være tilbage igen ultimo maj 2023.
Det viser sig, at meget få har været på barsel, mens de er forpersoner. Typisk fordi politisk valgte personer har været oppe i årene, og det derfor har ikke været relevant. Det skal vi have lavet om på! Politiske valg er for alle kandidater. Uanset alder og køn. Vi skal bane vejen for, at fremtidige kommende forældre også ser politiske poster som en mulighed.
Streaming
Som jeg nævnte før, er der store udfordringer for os som musikskabere, når vi snakker om streamingplatformene.
I dag lytter 90 % af danskerne til musik på en streamingplatform, og det er altså de helt afgørende platforme for musiklytning i dagens Danmark. Dermed er CD- og LP’erne reduceret til nicheprodukter i musiklytningen.
Vi havde en forventning om, at gratis lytning ville blive erstattet af betalende abonnenter – men efter frisk rapport fra Koda kan vi konstatere, at loftet er nået; andelen af danskere, der vil betale for musik, er gået i stå. Sætter man det over for videostreamingens abonnenter, taber vi i musikbranchen store summer. Så gratislytningen udgør i sig selv en stor udfordring for vores indtjening.
Når man dykker man ned i fordelingen af penge, der kommer ind på fx Spotify, ser man hurtigt det misforhold, at den digitale platform tjener mindst dobbelt så meget som skaberen af det værk, platformen tjener penge på. Det såkaldte ”split” er i runde tal, at platformen tjener 30 %, pladeselskaberne 55 % og musikskaberen 15 %.
Med andre ord er vi en del af et økosystem, der ikke længere er bæredygtigt. Det er ikke kun os, der synes det er udfordrende, det er vi enige om på tværs af branchen. Derfor har vi samlet en arbejdsgruppe med Dansk Artist Forbund, Dansk Musikerforbund, Musikforlæggerne, Danske Populær Autorer, Dansk Komponistforening og Koda for at se, hvad der skal til for at påvirke vores andel i den rigtige retning.
Så der er mange udfordringer på den platform, hvor langt de fleste danskere lytter til musik. Det er et arbejde, som vi i Autor har øjnene stift rettet på den kommende tid. Det er ikke noget, der løser sig over natten. Tværtimod er det et arbejde, hvor dem vi står overfor, er globale tech-virksomheder med dybe lommer.
Men det skal ikke hindre os i at gøre noget. Følg med på Autors Facebook eller min Facebook-profil, hvor vi løbende vil opdatere jer om streaming og alle de andre ting, vi arbejder med.
Rigtig god sommer!
– Anna Lidell.