8. marts er Kvindernes Internationale Kampdag, og det markerer DJBFA i 2020 sammen med Hun Solo og Sex & Samfund med debat og koncert på Hotel Cecil.
I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag 2020 går DJBFA sammen med Hun Solo og Sex & Samfund for at udfordre kønsskævheden i dansk musik med talk, kampagne og koncert.
Men hvad kæmper vi egentlig for, og hvad er problemet?
Selvom vi skriver 2020, er der stadig en stor ubalance i dansk musikliv. Der spilles langt færre kvindelige end mandlige musikere i radioen, og langt færre kvinder end mænd står på landets scener og spiller deres musik live. Det er også en udfordring i forhold til at tiltrække nye, unge kvindelige talenter til branchen.
DJBFA’s forkvinde Anna Lidell siger:
“En af konsekvenserne ved den meget ringe repræsentation af kvinder i musik er, at unge piger mangler rollemodeller at spejle sig i. Netop fordi det er blandt eksponerede musikere, at unge ofte finder inspiration og rollemodeller.”
Unødigt fokus på kvindekroppen
Kvindelige artister udsættes også ofte for anmeldelser med uhensigtsmæssigt stort fokus på kroppen. Anmeldelser, hvor deres fysiske fremtoning kommer i fokus på bekostning af dan faglige vurdering af deres musik.
Sex & Samfunds nationale chef Lene Stavngaard siger:
“De udfordringer er der alt for mange kvinder, der møder i deres arbejdsliv. Men ingen kvinder skal opleve at blive fortalt, hvordan man bør se ud eller ikke se ud for at blive taget alvorligt som kunstner, kvinde eller menneske.”
Én af de barrierer, som kvindelige kunstnere kan opleve, er et uproduktivt fokus på at skulle leve op til stereotype kvindeidealer. Kvindelige kunstnere kan for eksempel opleve, at deres smukke ydre rummer en problematik i forhold til at blive taget alvorligt som producere eller sangskrivere. Andre får at vide, at de ikke er lækre nok til at have stjernepotentiale eller bliver af pladeselskabet bedt om at tabe sig eller lyve sig yngre, end de er.
Derfor har DJBFA sammen med Hun Solo og Sex & Samfund skrevet et debatindlæg om emnet, som blev bragt i Dagbladet Information onsdag 4. marts.
Få KODA-midler til kvinder
I 2011 kortlagde en rapport (udarbejdet af konsulenthuset NIRAS) kønsbalancen i dansk rytmisk musikliv til at være hhv. 80 % mandlige og 20 % kvindelige aktører. Fordelingen på festivaler, radio og spillesteder viser ofte en endnu større skævvridning.
Det kan ses, når rettighedsmidlerne fordeles: hver gang KODA i 2018 udbetalte 100 kr. i rettighedsmidler, gik 89 kr. til mænd og kun 11 kr. til kvinder. De seneste tre år har ikke én eneste kvindelig kunstner været at finde på top 10-listerne over de mest spillede kunstnere i landets radioer.
Debat og koncert 8. marts
På Kvindernes Internationale Kampdag 8. marts inviteres alle interesserede til debat og koncert på Hotel Cecil. Under navnet “Lyt til en kvinde” stiller debatten skarpt på normerne for køn og krop og kommer ind på, hvordan vi får flere kvinder i de kreative brancher.
Der er fri entré til debatten. Læs mere og se hele panelet her.
Senere på aftenen er der Hun Solo-koncert med fem solister efterfulgt af lounge med unge DJ’s fra kollektivet Future Female Sounds, en nonprofitorganisation, der arbejder med empowerment til unge kvinder ved at oplære og coache dem som DJ’s. Der tages entré til koncerten (bemærk, at der ventes udsolgt, så billetter skal købes på forhånd). Læs mere og køb billet.
Program
17.30: Døre åbner til debat
18.00 Debat: ”Lyt til en kvinde” (gratis)
19.30: Døre åbner til koncert
20.00 Koncertstart (175 kr., inkl. gebyr)
22.15: Drinks og DJ’s