Seminar & Bar 28. september 2023

Seminar & Bar er tilbage torsdag den 28. september fra kl. 16.30. Denne gang med fire veloplagte oplæg om musikerbiografier, hitskabelse, live performance og kunsten at kommunikere kunst.

Torsdag den 28. september inviterer Autor eftermiddag og aften med toptunede seminarer fra musikalske eksperter – om nogle af de centrale punkter, man også skal tænke på som skabende musiker. Det handler bl.a. om at formidle sin musik, hvordan man bedst opbygger sin koncert – og meget mere.

Vælg et seminar og vær med til lækker hjemmelavet middag og drinks bagefter. Du kan komme med til det hele ganske gratis – bare tilmeld dig. Se link nederst på siden.

Vælg et af følgende fire seminarer:

1.) Lær at skrive din pressetekst med Freja Dam
En god pressetekst er nøglen til opmærksomhed omkring dig og din musik. Både hvad angår omtale i medier, koncertomtale, radio m.m. Presseteksten et noget af det første, andre møder af dit projekt. Derfor skal den være skarp, fængende og opdateret – men hvordan gør man så lige det? Freja Dam guider dig.

2.) Hvordan bliver en god sang et hit? Med Johannes Dybkjær Andersson
Johannes Dybkjær Anderson indvier dig i, hvordan man kan bruge tanker fra branding og markedsføring til at få sin musik igennem i musikbranchen. Inkl. en række konkrete cases.

3.) Optimér din performance – med Mike Wind
Hvordan formidler du din musik bedst muligt live? Er det ikke nok ”bare” at spille rigtig godt? Mike Wind (foto th.) giver gode råd til, hvordan man kan opbygge sin koncert fra start til slut, så publikum bevarer interessen.

4.) Kunsten at kommunikere din kunst – med Kat Jarby
Hvordan kan du sørge for, at dit budskab ikke forsvinder i mængden? Kat Jarby giver et indblik i, hvordan du kommunikerer din musik på utraditionelle måder og bliver mere målrettet i din kommunikation.

Læs mere om de enkelte seminarer i fanerne nedenfor:

Lær at skrive din pressetekst

En god pressetekst er nøglen til opmærksomhed omkring dig og din musik. En præcis og velformuleret pressetekst kan skabe muligheder for dig i forbindelse med kontakt til skrevne medier, radio, spillesteder og potentielle samarbejdspartnere. Presseteksten et noget af det første, andre møder af dit projekt – og vi kan love, at den er afgørende for, hvem der rækker ud til dig, dukker op til dine koncerter og bevillinger penge til dit projekt.

Biografien udgør en del af presseteksten og beskriver mere overordnet, hvem du er som kunstner, hvordan du arbejder og hvad du har opnået i din karriere.

Pressetekst skal altid være skarp, fængende og opdateret – men hvordan gør man så lige det? Det giver kulturjournalist Freja Dam et indblik i til denne Seminar & Bar. Der vil også være tid til spørgsmål.

Om Freja Dam
Freja Dam er kulturjournalist. Hun arbejder som filmanmelder hos Jyllands-Posten og skriver desuden for bl.a. Politiken, Information og Soundvenue. Hun er uddannet journalist fra Columbia Journalism School i New York og cand.mag. i Filmvidenskab fra Københavns Universitet.

Hvordan bliver en god sang et hit?

Hvornår skal man lancere sit kunstnerprojekt? Og hvordan skal det bygges op? Med udgangspunkt i udgivelsen af (debut)singlen, gennemgår vi nogle af de dynamikker, som branchen arbejder med, og som ikke nødvendigvis er fordelagtige for den enkelte kunstner. Vi ser også nærmere på, hvordan vi kan lade os inspirere af kommercielle brands (langt fra vores branche) og kunstnere som Beyoncé (langt fra vores rækkevidde), men går også helt i dybden med konkrete cases (tæt på vores virkelighed), som Johannes har været direkte involveret i. Det er cases, som beskriver, hvordan Patinas ”Flammer rammer” blev årets mest spillede sang på P3 i 2020, lanceringen af ”Det er Knud som er død” med The Minds of 99, om hvordan ”Open Chest” med Sitrekin blev lanceret, om en ukendt dansk kunstner, som streamede mere en Andreas Odbjerg, da han fik P3’s Uundgåelige.

Oplægget trækker både store linjer og bliver samtidig konkret og nærværende for dig, der selv skaber og udgiver musik og gerne vil vide mere om, hvordan det kan være smart at tænke om udgivelsesstrategier på den korte og lange bane. Derfor er der planlagt et kort involverende workshopelement i slutningen af oplægget, hvor du kan teste teorierne af på dine potentielle udgivelser. 

Om Johannes Dybkjær Andersson
Johannes Dybkjær Andersson er rådgiver og sparringspartner for kunstnere og kreative iværksættere. Han står bag virksomheden &Amplify og er tilknyttet Autor som coach samt Bandakademiet, RMC, Promus m.m. Han er jurymedlem i Karrierekanonen og arbejder desuden med kunstnere som Fallulah, Per Vers og Sitrekin. Han har baggrund som Kreativ Udviklingsleder i DR P3, hvor han bl.a. har udviklet det strategiske retning for P3 Musik og en ny strategi for P3’s Uundgåelige. Han har arbejdet som rådgiver om mentor for +400 kunstnere, heriblandt Benjamin Hav, Basim, Katinka, Pil og Pernille Rosendahl.  

 Optimér din performance

Hvordan formidler vi vores musik live bedst muligt? Hvordan får vi publikum til at forstå vores musik, når vi optræder? Og hvordan giver vi dem den følelse, vi gerne vil formidle? Hvordan får vi publikum til at blive til vores koncerter, f.eks. på festivaler, hvor det er nemt at gå videre til den næste koncert? Og hvad skal man gøre med sig selv, når man står på scenen? Mange musikere tænker tit, at det er nok at spille rigtig godt, “for det er jo musikken, det handler om”.  Selvom det også er rigtigt, er det samtidig sådan, at publikum i langt højere grad ”lytter” med øjnene, end de gør med ørerne.

Til dette seminar giver Mike Wind tips og fortæller om teknikker, der kan hjælpe med at bygge din koncert fra start til slut. Disse teknikker kan hjælpe dig med at skabe et rum, som dit publikum bliver fanget af, og som holder dem engagerede, indtil koncerten slutter. Efter Mikes oplæg vil der være god tid til spørgsmål, så hav gerne spørgsmål med.

Om Mike Wind
Mike Wind har en kandidatgrad fra Københavns Rytmiske Musikkonservatorium (RMC), og han har efterfølgende arbejdet med performancecoaching af andre artister bl.a. Pauline, Marcus.wav og Jacob Aksglæde. Udover at være performance coach er Mike også selv musiker og artist.

Kunsten at kommunikere din kunst

Hvordan sørger du for, at dit budskab ikke forsvinder i mængden? Hvad er en god kommunikationsstrategi? Og hvorfor skal du have sådan en?

Oplægget med Kat Jarby tager udgangspunkt i hendes bog Kunsten At Kommunikere Kunst og har som mål at få dig til at tænke ud af de traditionelle promotionbokse og ind i mere kreative kommunikative rammer. Oplægget introducerer teorier fra branding, markedsføring og kommunikation samt måder, de kan omsættes til musikbranchen på. Ved hjælp af øvelser, modeller og tanker til refleksion opfordrer oplægget dig til at blive klogere på dig selv, din målgruppe og en række kommunikationsværktøjer – og som resultat mere målrettet i din kommunikation.

Om Kat Jarby
Oplægsholder Kat Jarby er specialist i musikmarkedsføring. Hun har arbejdet med formidling af musik i over 15 år – bl.a. som manager i virksomheden Kaja management, projektleder, musikalsk kurator, underviser og musikskaber-coach – bl.a. hos Autor. Oplægget samler viden fra Kats uddannelse på Brighton Business School, hendes tid i kommunikationsbureauet Relationshuset, egne undervisningsforløb på bl.a. Rytmisk Musikkonservatorium, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund m.fl., sessions med en lang række kunstnere og Kats generelle interesse for branding- og kommunikationsfaget.

Seminarer kl. 16.30-18.30 efterfulgt af mad.

Seminar & Bar foregår hos Autor, Lautrupsgade 9, 2100 København Ø.

Find Seminar & Bar-eventet på Facebook.

Det er gratis at deltage, og arrangementet er åbent for alle interesserede musikskabere. Du skal bare tilmelde dig og vælge seminar via linket nedenfor.

Seminar & Bar bliver til med midler fra Copydan.

Tilmeld dig og vælg seminar