Seminar & Bar den 28. oktober

Seminar & Bar i DJBFA er tilbage. Denne gang med klimadebat og oplæg om streaming og distribution. Torsdag den 28. oktober fra kl. 16 inviterer vi til tre seminarer og efterfølgende mad og bar.

DJBFA’s Seminar & Bar er klar med den anden event i 2021. Vi har glædet os enormt meget til igen at kunne invitere til faglige oplæg, møde med kollegaer og god mad og drikke.

Seminar & Bar torsdag den 28. oktober er vært for en klimadebat om musikbranchen, og hvilke tiltag, vi i fællesskab kan tage. Du kan også møde Henrik Fuglesang, der arbejder med markedsføring af musik og playlister på en række streamingplatforme. Vi får desuden besøg af Bina Rosenvinge og Henrik Leschly fra DiGiDi, som fortæller om digital distribution.

Seminar & Bar er en række oplæg, der foregår samtidig – du vælger selv, hvilket du vil deltage i. Bagefter samles alle til en bid mad og lidt at drikke: Bliv klogere på musikken, del dine erfaringer og mød dine komponist- og sangskriverkolleger.

Programmet for den 28. oktober 2021:  
Kl. 16-18: Seminarer.
Kl. 18: Gratis mad, drikke og hygge ad libitum.

Seminarerne varer mellem halvanden og to timer inkl. tid til spørgsmål og dialog.

Du kan vælge mellem følgende tre seminarer:

1) Klimadebat i musikbranchen – med Stina Bekker, Morten Carlsen og Liv Vester Larsen.

2) Streaming, playlister og digital markedsføring – med Henrik Fuglesang.

3) Digital distribution – med Bina Rosenvinge og Henrik Leschly fra DiGiDi.

Læs mere om hvert enkelt seminar i fold-ud-menuen herunder:

klimadebat i musikbranchen

Tænk, hvis musikbranchen bliver dem, der går forrest i kampen for en mere klima- og naturbevidst fremtid!

Det er idéen, vi skal tale om, når musikskaberne Stina Bekker, Morten Carlsen og Liv Vester Larsen lægger op til debat. De skriver:

Alle har efterhånden indset, at musikbranchen – ligesom kunstbranchen – er presset efter en tid med langvarige nedlukninger i forbindelse med Covid19-pandemien. Det har været en tid uden jobs og med et minimum af indtjening. Hvis musikbranchen løfter i flok og går sammen om at ændre vores vaner for at bidrage til et langt lavere Co2-aftryk – endda i en tid hvor vi i forvejen er pressede – at vi er villige til at ofre og bidrage… Ja, kan alle andre også!

Hvad vil vi? Når kunst og politik forenes

Vi vil facilitere en debat. En debat, hvor vi vil lytte, samtale og udveksle muligheder med musikbranchen. Vi vil mødes for at tale sammen, og vi vil mødes for at finde løsninger! Det handler om klimabelastning fra streamingtjenester, vinyl- og CD-produktion, på transport i forbindelse med turnévirksomhed, på festivaler, events og meget mere.

Vi er desværre forbi det stadie, hvor det ikke længere er nok at oplyse vores publikum og hinanden om realiteterne – der skal handles nu!

Derfor inviterer vi jer musikere, komponister og sangskrivere med til debatten til Seminar & Bar. Vi er i skrivende stund i gang med at søsætte en større faciliteret debat, der skal samle hele branchen. Som optakt til den, søsætter vi en række opstartsdebatter, hvor vi vil mødes med jer, hvor vi vil dele ud af vores viden og komme med indspark til løsninger på langt mindre Co2-aftryk, og hvor vi vil høre jeres meninger, udsagn, viden og forslag.

Ved hjælp af jeres udsagn og handlekraft er målet at få så mange fra musikbranchen med på vognen som muligt. For dette er et fælles projekt, som vi gerne ser vokser sig stort i musikbranchen og musikere imellem, så vi kan gøre en forskel, der batter!

Program: Opstartsdebatten til Seminar & Bar:

  • Introduktion: Kort præsentation af Stina, Morten og Liv – hvorfor har vi valgt at bruge vores kunstneriske stemme på klimadebatten?
  • Indspark ved Morten Carlsen: Vinyl- og cd-produktion, streaming, turnéliv.
  • Indspark ved Liv Vester Larsen: Projektet Creative – without Nature? – et bud på, hvordan man sætter fokus på klimadebatten med sit kunstneriske udtryk/sin musik.
  • Indspark ved Stina Bekker: Musikbranchen; hvilke løsninger kan vi samarbejde om? Kan vi gå forrest og ændre vores vaner, når vi er en i forvejen presset branche.
  • Fri debat/indspark/løsninger fra deltagerne.

Medvirkende
Stina Bekker, musiker, sangskriver, projektmager, Formand for DMF-Odense afdelingen // Mother.

Morten Carlsen, musiker, komponist, underviser, Kunst og kulturstudier-faget “Recycling the Future” på RMC.

Liv Vester Larsen, musiker, komponist, podcaster og projektmager // Creative – without Nature?

streaming, playlister og digital markedsføring

Henrik Fuglesang arbejder med markedsføring af musik og playlister på en række streamingplatforme. Til dette seminar har vi sat Henrik til at svare på alle dine spørgsmål om streaming: Er der de samme spilleregler for små og store labels? Hvordan kommer jeg på de gode playlister? Hvordan bruger man bedst Spotify For Artists? Skal jeg satse på nogle af de mindre streamingselskaber?

Duk op og stil alle de gode og de dumme spørgsmål om streaming!

Om Henrik Fuglesang

Henrik har arbejdet i musikbranchen i mange år. Først hos Sony Music, så i forlagsbranchen, hos Warner Music, disco:wax og hos No3. Han har arbejdet med digital distribution, siden Apple begyndte at sælge mp3-filer i iTunes for 15 år siden, og i dag repræsenterer han Believe Digital, der er blandt verdens største uafhængige distributører af musik.

digital distribution

Bina Rosenvinge og Henrik Leschly fra DiGiDi kommer og fortæller om digital distribution. Hør baggrunden for DiGiDi, hvad man kan bruge DiGiDi til (og i stedet for), om digitale musikudgivelser og hvilke tanker, man bør gøre sig, når man skal udgive. Du vil vi også blive introduceret til deres nye tiltag DiGiDi Profile. 

Om DiGiDi

DiGiDi er et dansk andelsselskab, der udgiver musik gennem samarbejdsaftaler med distributionsnetværk og udgiver i dag halvdelen af alle digitale musikudgivelser i Danmark til musiktjenester som Spotify, Apple Music, Yousee, Tidal m.m. DiGiDi har i dag over 5.600 andelshavere, alle fra den kreative branche. Formålet er at tilgodese andelshavernes fællesinteresse – at sikre medejerne adgang til den optimale digitale distribution af deres værker. Eftersom DiGiDi ikke må opnå profit, skal alt overskud fordeles til andelshaverne ud fra deres salg, eller spares op til fælles investeringer. DiGiDi udbetaler 92-94% af alt musiksalg.


Se også Seminar & Bar: Facebook-begivenhed.

Arrangementet er gratis at deltage i og åbent for alle interesserede musikskabere. Du skal bare tilmelde dig via linket nedenfor.

NB: Vi anbefaler, at alle deltagere har gyldigt coronapas – dvs. vaccination, immunitet pga. tidligere sygdom eller nylig test.

Kommer du langvejs fra, kan du i mange tilfælde få dækket dine transportudgifter ved valg af billigste transportmiddel. Læs mere om det her.

Seminar & Bar bliver til med midler fra Copydan.

TILMELD DIG